top of page

Global Village

De weg naar intercultureel 

kunstonderwijs.

Global Village behoort tot 1 van de 10 genomineerde projecten van de onderwijswedstrijd 'De kunst van het ontwerpen' van het LKCA.

• bovenbouw havo vwo
• educatief bordspel
• makkelijk voor de docent
• leuk voor de leerling
GV_kenniskaarten_v3-vangogh.jpg
GV_kenniskaarten_v5-final.jpg

Global Village speelt in op de verbindende elementen tussen culturen.

Tijdens het spel nemen leerlingen de rol van 'Oost-' of 'West'-burgers in. Door middel van vragenkaarten toont Global Village op interactieve wijze de wederzijdse beïnvloeding van ‘Westerse’ en ‘niet-Westerse’ cultuur.

 

Zo wordt bijvoorbeeld een werk van Van Gogh naast een Japanse prent gelegd, waar Van Gogh veel inspiratie uit haalde. De spelers moeten vervolgens de overeenkomstige voorstellings- of vormgevingsaspecten benoemen.

 

Het spel laat leerlingen oefenen met het analyseren van kunstwerken en het formuleren van volledige antwoorden. Daarnaast ontdekken de leerlingen spelenderwijs dat cultuur dynamisch en veranderlijk is. 

De spelset

Basisset

De huidige speelset gaat over kunst vanaf het einde van de 20e eeuw tot heden.

De set bestaat uit twee landen, ieder opgebouwd uit 18 unieke cultuurstukken. Er zitten 33 vragenkaarten in over kunst en cultuur. Daarnaast zitten er 53 lotkaarten in met hedendaagse oorzaken van culturele globalisering.

 

Zo kan het zijn dat spelers moeten migreren als gevolg van oorlog of natuurrampen, of dat ze in aanraking komen met andere culturen door massamedia.

Eenvoudig uit te leggen

De spelregels zijn kort en overzichtelijk gehouden, zodat de leerlingen deze snel kunnen doornemen. Op alle kaarten staat een zeer duidelijke uitleg. Daarnaast zit bij het spel ook een korte presentatie waarmee het in max. 5 minuten uit te leggen is.

Sluit aan op de stof

Het huidige curriculum vormt de basis van het spel. Er worden geen kennisvragen gesteld, maar voornamelijk analyse-vragen. Bovendien zijn op iedere vraagkaart 'tags' geplaatst, zodat de docent snel kaarten die bij een bepaald thema aansluiten eruit kan filteren.

Zelfstandig te spelen

Het is soms lastig inschatten of een antwoord volledig is of niet. Leerlingen moeten tijdens het spel gezamenlijk overleggen of een gegeven antwoord volledig is. Zo wordt voorkomen dat de leerlingen continu de docent om hulp moeten vragen.

Klaar om zo te implementeren in de les

voordelen voor de docent

voordelen voor de leerling

Voordelen
LKCA.jpg

Genomineerd!

Global Village behoort tot 1 van de 10 genomineerde projecten voor de wedstrijd 'De Kunst van het Ontwerpen'. 

 

Om de bijzondere expertise van toekomstige kunstdocenten als educatief ontwerper zichtbaar te maken, organiseren het LKCA, het KVDO en het lectoraat Kunsteducatie van de AHK deze educatieve ontwerpprijs voor het meest innovatieve of prikkelende kunsteducatieve ontwerp.

De nominatie

Interesse?

Global Village is helaas nog niet te bestellen. Interesse in het spel? Stuur een mailtje naar jeanneontwerpt@hotmail.com met het onderwerp 'Global Village'. 

bottom of page